Sivut

keskiviikko 23. maaliskuuta 2016

My very first raw cake

No nytton kuulkaa maailmankirjat sekaisin, sokerihiirien kruunaamaton kuningatar leipaisi herkullisen kakun ilman hippustakaan sokeria, jauhoja tai voita... Jep, raakakakun!


Mä en siis noudata yhtään mitään erikoisruokavaliota (okei, vähälaktoosista). Mulla menee suoraan sanoen pää vähän pyörälle, on vegeä, mut sit on myös vegaani, jossain vaiheessa oli joku paleo ja sit joku lakto-ovo. Ainiin ja karppaus! Siitä mulla on vähän kokemusta, äitini nimittäin karppas ainakin jossain vaiheessa! :-D
Syön vähän mitä sattuu, pääasiassa kuitenkin ihan peruskotiruokaa eli makaroonilaatikkoa, lihapullia, lohta, pottuja, voileipiä, jukurtteja jne. Pakastepizzoja unohtamatta. Ja aivan liian paljon herkkuja. Mun yksi ongelma piilee siinä, että en syö tarpeeksi (tai tarpeeksi ravinteikkaasti) aamiaisella tai lounaalla, ja sit iltapäivällä iskee aivan jääääätävä herkkuhimo. Sitten popsin jätskiä ja keksiä nälkään.
No, oli miten oli, tästä ei pitännyt tulla mikään mun ontuva ravintotilitys, vaan vinkkaus supermaukkaaseen raakakakkuun! Jospa tää olis mun eka askel kohti hieman parempaa herkuttelua!

Kiva toi paakku tossa keskellä... :-D

Ohje on siis suoraan nappastu Syötävän hyvä -blogista, joka on muuten iiiihana kauniine kuvineen, vaikkei ruokajutut niin nappaiskaan. :-)

POHJA:

n. 2 dl mantelirouhetta (alkuperäisessä ohjeessa oli pekaanipähkinä)
n. 8 kpl taateleita (jos eivät ole pehmeitä, laita hetkeksi likoamaan)
ripaus merisuolaa

TÄYTE
n. 3 dl (liotettuja) cashewpähkinöitä (jostain luin, että 1-2 tuntia liotusta riittää, jostain taas että koko päivän. Mulla lilluivat vedessä ehkä reilut kolme tuntia ja se mun mielestä riitti ihan hyvin)
2 sitruunan mehu
1 tl aitovaniljajauhetta tai 1 vaniljatangon siemenet
n. 1 dl sulaa kookosöljyä 
1/2 dl - 1 dl hunajaa
2 dl (tai enemmän) mansikoita (alkuperäisessä ohjeessa oli tuoreita marjoja, mutta mä laitoin pakkasesta. Silloin täytyy vaan valuttaa mehut pois ja vaikka vähän painella siivilää vasten, ettei tuu liian löysä kakku!)


Ihan ensimmäinen homma on siis laittaa cashewit likoomaan, mahdollisesti myös taatelit.
Pohjamössö syntyy helposti sauvasekoittimella survomalla. Kun mössö (gastronominen termi??:-D) on valmis, se painellaan käsin vuoan pohjalle ja vuoka hetkeksi pakkaseen.

Sitten täytteen kimppuun. Tähän tarvitaan tehokas blenderi! Mä ainakin tein niin, että pyörittelin ensin pelkkiä cashewpähkinöitä jonkun aikaa aina välillä lusikalla sekoittaen. Tässä kohtaa ei tarvitse vielä olla täysin silkkistä seosta, mutta ei enää kokonaisia pähkinöitäkään. Sitten vaan kaikki muut aineet PAITSI MANSIKAT kyytiin ja blenderi pörisemään. Pikkuhiljaa pitäis syntyä tosi sileä seos. En olisi itse uskonut, että cashewt käyttäytyy liotettuna noin! Kun soossi on valmis, lusikoidaan siitä noin 2/3 osa pakastimessa hetken aikaa jähmettyneen pohjan päälle. Sitten taas vuoka pakkaseen.

Lopuksi lisätään mansikat jäljelle jääneeseen seokseen ja blendataan ihanan väriseksi mössösoossi numero kolmoseksi! (Tässä välissä katsoin vähän Huutokauppakeisaria ja kävin pesemässä meikit, jotta edellinen kerros ehtii vähän hyytyä, niin levittäminen onnistuu helpommin.) 
Viimeinenkin kerros kakkuun, ja pakkaseen odottelemaan! Syötävän hyvän kirjoittaja Lotta kirjoittaa ohjeessaan, että se on valmista muutaman tunnin sisään! :-) Mulla kakku sai viettää pakkasessa koko yön. 





Mun kakusta ei missään nimessä tullut mikään kaunokainen, mutta maku oli NAM! Yllätyin itsekkin, miten hyvää siitä tuli. :-) Ja valmistus ei tosiaan ollut vaikeaa. Aikaahan se hiukan vaatii ja ennakointia, että liottaa pähkinöitä tarpeeksi kauan ja että kakku jähmettyy kunnolla. Mä leivoinkin tuota silleen pikkuhiljaa, tehtiin välissä illallista ja syötiin ja käväisin Lilon kanssa ulkonakin. Naapuri varmaan arvosti, kun blenderi surisi vähän väliä... :-D

Nyt kaikki muutkin aiheesta kiinnostuneet lukemaan Lotan blogia ja testaamaan herkkuraakakakkuja! :-) Jos mä onnistuin, niin kyl tekin. ;-)




T. Hanna



P.S. Erityisesti Lauralle tiedoksi, että aion kyllä jatkossakin leipoa ihan perinteisiä mokkapaloja ja korvapuusteja enkä pelkkiä "terveysherkkuja!" :---D

2 kommenttia: